Status på skolestart: Tre uger senere

Klar, parat, skolestart. Nu er der gået tre uger, siden vores Elliot startede i førskole, og de er gået over stok og sten. Jeg synes, det har været hårdt. Det har også været helt fortryllende og spændende.

For hvordan ville vores lille løveunge reagere på skolestart?

Jeg ved af dyrt købt erfaring, at jeg ikke kan regne med den første uge. Den snyder. Alt er nyt og spændende, og Elliot har en særlig reserve et sted indeni, som han trække på. Den rækker i hvert fald én til to uger. Derfor er jeg faktisk først klogere på, hvad jeg har med at gøre efter tre uger. Nogle gange tre måneder.

Tallet tre er også magisk her.

Men derfor skal du ikke snydes for en status på skolestart. For det har ikke været uden sine kampe og hurtige finpudsninger.

skolestart, skolebarn, high need, highneed, signalstærk, sensitiv, særligt sensitiv, adhd, diagnose

Den første uge: Højt humør

Det er nok ikke svært at forestille sig, at Elliot ikke var til at skyde igennem den første uge. Han ELSKEDE at komme i skole, og han blev båret på en kæmpe bølge af stolthed. Han strålede nogenlunde, som havde han vundet den vildeste konkurrence; og det er nok heller ikke forkert.

Han gik hånd i hånd med Sophia ind af døren, og de kom også selv hjem med bus om eftermiddagen. Det sidste var ikke med min godkendelse, men sådan kan det jo bide en gevaldigt i røven at lave egenrådige børn. Sophia tager altid bus selv, så hun pakkede en ekstra madpakke, tog lillebror med, de gik på legeplads og havde en fest – og dukkede så op derhjemme…

Jeg kunne ikke helt holde den strenge maske der. Det hele emmede af forår og fremtidshåb, selvom en stemme ved mit øre hviskede: Pas nu på, Malene. Du skal ikke købe skindet, før bjørnene er skudt. Eller løveungen i dette tilfælde.

For han virkede bare mega ok. Han kom hjem i højt humør og virkede ikke særligt påvirket, ikke en gang vildt træt. Hans største fokus var legezonerne på skolens legeplads. Det syntes han var “trist”, som han formulerede det. Han ville meget gerne rutsje på den store rutsjebane. Jeg smilede for mig selv.

Næste dag fortalte pædagogerne lidt opgivende, at Elliot og de andre unger havde leget i det forkerte område, og at de havde ladet dem gøre det. Jeg behøvede ikke at spørge ham, hvor det mon var henne.

Det tog ikke skolen mange dage for at lære fire ting om Elliot:

  1. Han vil udfordre deres regler.
  2. Han giver ikke meget for overtøj.
  3. Han fungerer bedst, hvis de lader ham spise, når han er sulten.
  4. Han skal have mindst én pause fra det hele, så spiller det!
skolestart, skolebarn, high need, highneed, signalstærk, sensitiv, særligt sensitiv, adhd, diagnose
Elliot prøver appen Hej Albert, og billedet afspejler helt fantastisk hans tilgang til læring lige nu.

Uge 2: Verden er så stor, mor

Da vi ramlede ind i uge 2, var vi så uheldige, at Sophia blev syg. Det betød, at jeg ikke kunne trække på hende som det helt store Es i afleveringen. Det betød også, at jeg måtte indse, at det heller ikke var særligt fair, at Sophia skulle tage den rolle på sig. Held i uheld vel.

Det betød også, at Elliot bremsede gevaldigt op. Pludselig var han altså ikke så stor længere. På grund af Covid-19 havde han ikke været til på besøg på skolen, som de plejer, eller havde været her særligt meget. Så her stod han et fremmed sted med fremmed voksne – og han var i en gruppe med fremmede børn. Det syntes han IKKE var særligt fedt.

Om morgenen begyndte han ikke at ville afsted. Han trak tiden mere og mere, og morgenerne blev stressede. Han ville ikke bære sin taske, og jeg skulle gå med ind i skolen. Det gjorde jeg selvfølgelig, og jeg fik også skolens tilladelse til, at jeg måtte være på området.

Afleveringerne var svære. Han sagde hele tiden, at jeg ikke måtte gå og han blev ked af det. Det gik meget hurtigt med at komme under huden på mig, men det kulminerede midt på ugen, hvor jeg simpelthen måtte tvinge ham indenfor. Det har jeg aldrig prøvet før, og det var simpelthen helt forfærdeligt at opleve. Jeg SKAMMEDE mig så meget, for alle kunne jo stå der og se på. Men jeg kom til kort: Hvad gør man med et barn, der pure nægter?

Jeg vidste så meget, at jeg IKKE ville komme til at tvinge ham igen. Så måtte vi finde en bedre løsning. Jeg gik hjem og ringede til hans flyver fra børnehaven. Jeg var så heldig, at hun faktisk skulle komme den dag, og så ville hun ringe til mig om eftermiddagen. Det gjorde hun, og vi fik en lang snak, hvor jeg blandt andet nåede frem til, at Elliot skulle forberedes bedre på skiftet.

Jeg aftalte også med Jeppe, at han måtte aflevere Emma nogle dage, så jeg kunne give Elliot fuld fokus og få styr på den her situation. Jeg gik lidt i tænkeboks: Hvordan løser jeg den her knude, før den bliver for stram?

skolestart, skolebarn, high need, highneed, signalstærk, sensitiv, særligt sensitiv, adhd, diagnose
Bilturen om morgenen er meget fredelig, for Elliot elsker at få de fem minutter med sin tablet. Det er en “dårlig” vane, vi har beholdt. Den fungerer for os alle sammen.
Om eftermiddagen får vi en meget træt dreng hjem hver dag, men han smiler, ler og har det bare dejligt.

Uge 3: En aha oplevelse

Jeg kunne godt mærke, at det ikke var den bedste løsning, jeg havde fundet endnu. Hvis det ikke fungerer for Elliot nu, så kommer det heller ikke til det på sigt. Til gengæld vil det slide på hele familien, og det vil skade Elliots tillid til mig og hans omgivelser.

Jeg mærkede virkelig effekten af at skulle slippe ham i døren og have tillid til, at de tog vare på ham. Knuden i maven vågnede igen, og selvom jeg endnu en gang skulle møde flere “velmendende” kommentarer og ideer fra pædagoger, så er jeg nået så langt, at jeg kan holde fast i, at JEG kender Elliot bedst. Der er ikke nogen, der skal komme og pille mig ned. Det er ikke MIG, der er svage led. Jeg er fucking fundamentet, vi bygger på.

Jeg nåede lidt til vejs ende af min vilje til at “teste” Elliots grænse, da jeg en dag ikke kunne komme videre. Jeg blev der 10 minutter af skoletiden og måtte til sidst være hård og gå. Hun lovede at sende mig et billede af, at han havde det godt igen…

Og det gjorde hun….

Og det knuste mit hjerte…

Ja, Elliot græder ikke længere på billedet. Men han er overhovedet ikke ok.

skolestart, skolebarn, high need, highneed, signalstærk, sensitiv, særligt sensitiv, adhd, diagnose
Elliot kunne overtales til at lege med magneter i et rum ved siden af klassen.

Vi skrev lidt sammen efter skoletid. Det var meget sødt af hende at bruge lidt tid på os på den måde. Jeg var dog selv nået frem til en idé, jeg ville prøve af. For den helst store udfordring hjemme, der gjorde, at han ikke nåede i skole før kl. 7.50, var hans morgenmad.

Jeg skubbede på og skubbede på og skubbede på hver morgen.

I stedet gik vi tilbage til en gammel vane: Elliot bliver vækket, kommet i tøjet og får børstet tænder. Så kører vi. Han ankommer i SFO’en, hvor han kan starte med at spise morgenmad og lege. Så går han sammen med de andre over til klassen, når timen begynder.

OG DET SPILLER!!!

Hele den her uge har han gjort det, og det fungerer bare.

Det er faktisk meget sigende, at vi afveg fredag, fordi vi lavede hjemmebagte boller og havde en hyggelig morgen derhjemme (uden travlhed). Det var mega hyggeligt, men bragte mig totalt tilbage til den forfærdelige aflevering, hvor jeg måtte vinke til et knust hjerte i vinduet….

Det gjorde ondt på mange planer.

Det mindede mig også om, at vi aldrig må afvige. Jeg havde lige vænnet mig til, at vi kunne være fleksible igen og glemte hvor vi kommer fra. Men heldigvis ved jeg, at det bliver godt igen, og når vi allerede har fundet nogle rammer, der kan arbejdes med, så får vi også lov til at trække vejret fra tid til anden.

Det skal nok gå.

I got you.

skolestart, skolebarn, high need, highneed, signalstærk, sensitiv, særligt sensitiv, adhd, diagnose
Der er intet sted mere trygt end hos mor <3

1 kommentar til “Status på skolestart: Tre uger senere”

  1. Hvor dejligt at høre, at I fandt en løsning, som lader til at fungere <3 Det er enormt spændende at følge med i hans udvikling 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen